Rikke Grundtvig!

Nu har vi omtalt denne Power Woman et par gange, men vi har ladet hende ligge lidt og “lure”… :)) For det vi talte med Rikke G. om, da vi mødtes (for noget tid siden efterhånden) handlede om trends og adfærd indenfor den teknologiske udvikling vi befinder os i og hvad denne bringer med sig i 2015 og frem. Rikke er en dedikeret strateg helt ind i hjertet, der brænder for de digitale medier og deres påvirkning af vores samfund. Hun har flere år i træk deltaget ved Cannes Lion, der er en meget anerkendt international media festival, som sætter fokus på den kreativite, intelligente og innovative kommunikation. I år sad hun som jury-medlem, hvor verdens stærkeste brands er repræsenteret.

Når man taler med Rikke, er det fuldstændig uundgåeligt at fornemme, hvor indsigtsdrevet hun er på de socialemedier. Og kombineret med hendes indgående forståelse for, den komplekse verden, vi befinder os i lige nu, så er det virkelig interessant at blive inviteret ind og dermed få indblik i, hvad “the next big thing” indenfor digital er! De sociale medier, er som nævnt, også et fagområde som Rikke G., er indgående ekspert på. Hun forstår, hvad disse platforme kan og hvordan vi bedst “udnytter” de muligheder, der ligger her – både i forbruger og annoncør perspektiv. Det er derfor f*cking fantastisc, at hun havde lyst til at medvirke på SB. Vi har glædet os til at dele dette indlæg med Jer og håber, at I vil finde nedenstående lige så interessant, som vi gør det!

1

Hvordan startede din karriere? Og hvad beskæftiger du dig med? Min karriere startede hos Mediacom. Da jeg gik på universitetet, skrev jeg til Jonas Hemmingsen (CEO at GroupM Nordic, red.), hvor jeg spurgte ham, om de ikke havde behov for en person, der kunne noget med retorik. Han hev mig ind til en samtale og tilbød mig umiddelbart herefter et job, på en stilling der på daværende tidspunkt ikke fandtes. Jobbet omhandlede et nyt koncept, der netop var lanceret i London, som hedder Real World Planning. Konceptet gik i sin “enkelhed” ud på, at man skulle træde ud af sin excel skærm og planlægge reklamekampagner til The Real World. Der var ikke nogen, som havde gennemarbejdet eller præcist havde gjort sig klog på konceptet, så Jonas forslog, at den tog jeg da bare. Og på den måde arbejdede jeg pludselig med Real World Planning – og sådan startede min karriere faktisk. Og lige siden, har jeg lavet lige præcis det – 13 år er det efterhånden blevet til. Jeg er den dag i dag meget taknemmlig for, at Jonas dengang så den rette vinkel, der startede hele møllen. Og i dag giver konceptet jo helt naturligt mening, at arbejde med!

Kan du give et indblik i den væsentligste udvikling på de sociale medier? Ja det kan jeg. Det allerstørste og aller aller vigtigste ift. udviklingen på de sociale medier/platforme er evnen til at generere dækning i en given målgruppe. Hele “bølgen” startede for lidt over et år siden og vi er en del af en region, der i dag kan opnå samme dækning, som man kan opnå på TV. For at skære det lidt ud i pap, så kan et budskab på de sociale medier, nå lige så bredt ud i den danske befolkning, som en TV reklame. I dag er der omkring 2.1 mio. danskere, der hver eneste dag tjekker ind på Facebook og sammenholder man dette med antal personer, der anvender YouTube, Instagram og benytter andre sociale medier, så kan man få en tilsvarende dækning på daglig basis på niveau med TV, men vel at mærke for digitale budgetter.

Segmenteringen på de digitale platforme muliggør også, at man som annoncør kan ramme fuldstændig skarpt i sin kommunikation. Derudover kan du tracke resultaterne, så du kan opbygge kampagnes reach og derefter arbejde i dybden med din brand funnel. Dét er den suverænt vigtigste udvikling, at vi som den eneste region i verden, kan skabe dækning i en given målgruppe på samme og højere niveau som på TV. Årsagen til at vi er den eneste region, der kan det her skyldes antallet af brugere på eks. Facebook set i forhold til vores befolkningsstørrelse. Derudover er vi bare super digitalt funderet i Danmark, såvel som hele Norden. Norden er derfor også testmarked for så at sige alt, fordi vi er ekstremt digital wired. Og det er ikke bare teenagere, det er hele befolkningen, der er dér og er med. Tallene taler for sig selv, siden Netflix kom på markedet i slutningen af 2012, så streamer mere end 3 mio. danskere. Det er altså en pæn andel, når man tænker på at tjenesten først og fremmest skulle forstås af brugeren og dernæst se fordelen ved brugen heraf.

Dét faktum at markedet og forbrugeren har ændret sig så markant gør, at der ligger en tikkende bombe under den traditionelle investeringsprofil, da det i årevis har kostet rigtig mange penge at bygge dækning – en reklame placeret i Vild med dans koster op mod 150.000 kr. for én visning. Det afgørende bliver nu, at digital er så meget en konkurrende faktor til de traditionelle medier og rent investeringsmæssigt ligger niveauet på 1/3 del af TV budgettet. Digital kan bare så meget mere ud over at komme bredt ud til befolkningen, du kan som annoncør opbygge considerationpurchase intentions, loyalty – nogle mere bløde værdier og du kan tracke præcist på alle disse KPI’ere. Desuden kan du bygge alle disse elementer ind i den samme investerede krone.

Bare for at give et konkret eksempel på, hvad TV kan ift. at skabe dækning. Jamen så kan en TV kampagne få telefonerne til at ringe i dit call center på samme aften, som budskabet vises på skærmen. På de sociale medier tager det lidt længere tid. Det er naturligvis meget afhængigt af, hvad dit budskab er, for har du brug for at telefonerne ringer i morgen – jamen så vil min anbefaling klart være, at du som annoncør skal gå på TV. Men kan du lade kampagnen leve en til to uger længere, så kan du opbygge samme reach på sociale/digitale platforme – og det er klart noget, vi skal tænke mere ind i vores medieplanlægning fremadrettet.

Jeg ser mig selv som en investeringsrådgiver. Jeg forstår kundens business og er på forkant med, hvad de forskellige medier kan, men jeg er en rådgiver, og 2015 vil bare blive langt bedre investeret, hvis man som annoncør overvejer sin traditionelle investeringsprofil. Jeg ser fremtiden som, at 80% af marketingbudgettet bliver investeret i social og digital, hvor 20% allokeres til de traditionelle medier som TV, magasiner mv. I dag er tilgangen stik modsat. Jeg mener derfor også, at hvis man frasiger sig alt digitalfokusering i en virksomhed, vil det svare til, at man “siger”: her i virksomheden benytter vi hverken lys eller vand.

Social media communication concept

Hvad bliver de største trends i 2015 på social/digital? Det største bliver Real Time og What’s Trending. Real time betyder, at de sociale medier nu er gearet til at reagere – her og nu og hele døgnet. Alle investeringer og alt content bliver real time, vi kommer til at bevæge os fuldstændig væk fra den traditionelle tænkning ift. mediaplanlægning. Vi skal opfatte vores marketing rådgivning til vores kunder som en investeringssektor, der hver eneste dag, time og minut følger med i, hvordan handlerne på markedet går og reagere herefter. På samme måde skal vi lære at tænke planlægning af marketing. Hvorfor skal vi planlægge et helt år før, at vi overhovedet tænker på at gå live? Vi ved jo endnu ikke, om det lige præcis er dér, vi bør være tilstede. Alle reaktioner og interaktioner med markedet er real time, så derfor, hvis du vil sælge og kommunikere med dine forbrugere, er du nødt til at arbejde med real time. Det er en fuldstændig anderledes måde at tænke marketing på, men vi bliver en dealer i kombination med et publishing house, der hele tiden skal udkomme. Publishing houses kommer til at dominere markedet og alle virksomheder, der vil noget med deres business, kommer til at være en del af denne her udvikling. Og det er primært de sociale medier, der driver det.

Den anden store ting er, What’s Trending og det er også et nyt værktøj, hvor man i højere grad benytter data til at lokalisere trends og tendenser. Det har vi ikke kunne se før, men det kan vi altså nu. Når de sociale platforme begynder at tale om topics, der kan være relevante for din business, så kan vi jo følge med. Vi kan se, hvordan “interessekurven” udvikler sig om ti minutter, en halv time derefter osv. Så hvis du har et brand, der skal ind og tage ejerskab på nogle specifikke trends, der er skabt på de sociale platforme, så skal du være klar til at ridde med på bølgen inden for relativt kort tid. Hvis vi kan se en trend, så er det afgørende, at man som annoncør kan være på plads med konkret og relevant content til eksekvering. Fx. en TV reklame der kan understøtte trenden, billedmateriale, en artikel der vedrører den trend, som kommer nu. Som ekspempel kan jeg nævne Kähler jubilæumsvasen. Vi kunne se, inden det var åbenlyst for alle og enhver, at det her bliver stort! Med What’s Trending har vi altså et værktøj, der kan fortælle hvornår ting begynder at udvise en særlig adfærd, så vi ved, at noget bliver stort. Predicting, What’s Trending bliver det store i Danmark, Norden og resten af verden.

thinkhandy_trend

Mobile er ’the buzzword’ for tiden, hvad tænker du om den? Devicen er der og klar. Jeg må tilstå, at jeg endnu ikke har set et ekstraordinært eksempel på god annoncering på denne platform. App’s kan noget helt særligt, da de er tilvalgt af forbrugeren og her ved man, hvad denne “lille fyr” skal hjælpe dig med i dagligdagen. Men mit råd til annoncører, der gerne vil mobile marketing; lad nu vær’ med at send push beskeder til mig – min device er privat, punktum! Et glimrende eksempel på den type markedføring er Nespresso, der sender mig en sms om en ny vanilie variant – gå nu væk fra min sms! Her bestemmer forbrugeren udelukkende, hvem der har ‘adgang’. Netop fordi at anonncører går til mobilen med et paid fokus, så mister man uden tvivl rigtig mange i sin kommunikation. Det vi vil bygge hos forbrugerne, skal handle meget mere om en shared og earned tankegang. Vi bruger mobilen som vores lille hjælper i hverdagen, den skal huske på og gøre ting lettere for os. Det er også igen derfor, at app’en er et rigtig godt eksempel på brugen af mobil marketing. Som annoncør, skal man kunne forstå præmissen for, at mobilen altså er privat. Hvis du er heldig, kan du som annoncør måske komme til at ligge på første side blandt mine apps, men hellere ikke længere end det… Mobilepay er et suverænt eksempel på en app, der må få lov til at fylde på vores mobil. Den er ikke forstyrrende, men hjælper og er convenient for os – det er et tool. Suverænt stykke advertisering, der er meget velkomment.

Hvordan bruger du selv de sociale/digitale platforme? Jeg plejede at læse rigtig mange blogs og nu er jeg blevet træt af det. Der er to platforme jeg er tjekket ud af, den ene er Facebook og den anden er blogging. Jeg holder altid øje med, når jeg tjekker ud af et medie, da jeg ofte bliver lidt overrasket. Og jeg ved ikke rigtig selv, hvorfor jeg faktisk bliver “træt”. Jeg kender alle digitale platforme og skal altid ind og tjekke dem allesammen ud, men for mig er det vigtigst at være orienteret. Jeg behøver ikke at være decideret bruger, men jeg skal vide præcis, hvad fx. blogging kan. Og så skal jeg finde ud af why it works for nogle bestemte målgrupper.

Ift. det nyeste skud på stammen, Snapchat. Så benytter jeg det ikke selv, men kender til brugen. Og det skal lige siges, at intet der sendes via denne app slettes for altid. Det vil eksistere og aldrig blive slettet fuldstændig – det er der mange, der sikkert ikke er klar over. Der er også skabt en holdning til privacy på de sociale platforme, for hvem er det egentlig, der i fremtiden skal se, alt det vi deler? Med den “usikkerhed” i bagagen om, at alt hvad du ligger ud vil være tilgængeligt for alle, så ved jeg ikke helt, om det indhold kan klare et 50 års perspektiv. Derfor tænker jeg ofte, at så skruer jeg bare ned for min tilstedeværelse. Det er lidt ligesom at få en tatovering, den er der for life… Og jeg er sikker på, at der på et tidspunkt bliver skabt en bevidsthed, når det kommer til at gå op for folk, hvor vilde datamængder, der ligger tilgængelige derude.

En anden ting er, at Google på nuværende tidspunkt er ejet at to meget visionære og ekstremt good guys! Hvis man læser deres mission på Wikipedia, så er det nærmest “Mandela tankegange”, der bliver beskrevet – de er bare good fucking guys! Men Google har ekstremt mange ansatte og de her to good guys, truster jeg med alt min data, men hvad nu når de dør og en bad guy kommer til magten, hvad så?!! Alle de søgninger jeg har lavet kan blive revealed. Alt det man ikke engang vil spørge sin allertætteste ven om, det sprøger man Google om. Og det er jo helt vildt, hvad en privat kommerciel virksomhed som Google sidder på af insights om alle os! Så den dag, der er en bad guy, der deler alt big data… Ja, det kan blive meget meget problematisk – it’s human, penge & magt. Hvad sker der så??! Jeg mener bare at lige nu, er vi rigtig mange, der er ekstremt naive på hvad vi deler og ikke mindst søger på…

Sociale_medier2

Hvorfor tror du, at DK sammenlignet med vores nabolande, er så langt bagefter ift. blogging? Det er også underligt, for vi sammenligner os fuldstændig med Sverige og vi er bare rigtig ens i vores forbrug af sociale platforme. Helt statistisk set, er det meget meget underligt, at der er så stor forskel på to så ens markeder. Hvis jeg skal give et godt eksempel, så kig på vores erhversliv. I Sverige har de H&M, Ikea, Volvo, Saab store globale brands, der kigger ud i verden. Sverige er eminent gode til, at se sig selv som en del af et internationalt community. Og som en leader inden for BtC brands, så forstår de at tænke internationalt med det samme. Alt kommunikation er fra dag ét på engelsk. Mens kigger vi på Danmark, hvor vi har Mærsk, Novo, Danfoss, Velux, så er vi enormt funderet i BtB markedet, det er craft og teknik. Vi er ikke vandt til som danskere at have leading brands inden for furniture eller fashion – slet ikke. Vi er pisse gode til vindmøller, sindssygt stærke i transport og isolering. Så jeg tror klart på, at det har rigtig meget med markedssituationen og brands at gøre. For rent medieadfærdsmæssigt, så har jeg ingen forklaring. Jeg tror, det er et mindset i kulturen, der gør at ex. blogging er meget længere fremme i Sverige end Danmark. Det er en kulturel betinget ting, hvor man i Sverige lynhurtigt tænker, hey min blog skal da være skrevet på engelsk, og læserne tænker ligeledes, ja selvfølgelig skal den da det. Der er ikke tradtiotion for, at vi i Danmark tror på, at folk har noget at byde på, medmindre man “kan” vinduer, isolering mv… Jeg tror, at det er der, vi har en udfordring. Og derfor, det ikke bliver stort herhjemme. Hvis man skal tage et eksempel på en dansk blogger, der læner sig op ad svenskerne, så må det være Mascha Vang. Hun er Danmarks største blogger og hun gør noget af det, der har skabt succes for blogging i Sverige, ved at tænke kommercielt – og finde vinklen, der passer til hendes stil.

Men hvad der tit har undret mig er, hvorfor kan modemagasinerne ikke lave noget indhold, der også kan gøre mig klogere. Hvorfor mixer vi ikke business og tech., det må være muligt at lave noget indhold, der kan “noget mere” end “sæsonens næste farver bliver…” mv. Men der eksperimenterer vi bare heller ikke. Apropos, til bloggerne: forsøg nu at rekonstruer det take, der er på blogging i Danmark og åben op for nogle nye veje. Den primære forskel på Danmark og Sverige er vores ektremt forskellige mindset. Sverige er vandt til at være out there , derfor går det bare heller ikke, at vi forsøger at kopiere det marked over i en profil, der ikke eksisterer. Så er du nødt til at retænke og gøre noget andet. Hvis Netflix kan komme ind fra højre og få 3 mio. danskere til at benytte deres services, så har vi altså at gøre med et publikum, der er klar til at flytte sig. Den danske befolkning er totalt klar digital wise, hvis du har det helt rigtige til dem.

Masser af interessant stof til eftertanke i den social/digital verden vi befinder os i!

Vi tjekker snart ind igen med endnu en Power Woman, som vil dele indsigter og relevante synspunkter med os.

//SB

posted in: Power Women



1 Comment
  1. Pingback: hvad ser du i tv

Leave a Comment

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *