HVISK – The Jewellery Republic

Da vores fotograf og jeg møder Mads hos HVISK i indre by, er kontoret så godt som tomt. Klokken nærmer sig også 18, vi er begge begejstrede og glæder os enormt til at høre mere om den iværksætterdrøm, der allerede er blevet en stor succes! Vi får en hurtig rundtur i de flotte lyse lokaler, hvor der er showroom og kontor. Da vi bevæger os rundt, fornemmer man med det samme, at her emmer af kreativitet – optegnede vægge med ideer, planer og projekter der skal føres ud i livet, fotolamper og udstyr, der bare venter på at blive tændt, så fotografen kan knipse løs til den næste kampagne. Da vi får os installeret og jeg spørger til Mads’ titel (formelt set) svarer han: jeg er iværksætter! Altså jeg er Adm. Direktør hos HVISK, men mest af alt, så er jeg iværksætter. Og lige præcis ideen samt hele essensen i at opbygge et globalt brand, der får succes er blot nogle af de emner, du kan læse meget mere om nedenfor. Vi har glædet os til at bringe indlægget – Happy Reading & Go Get Inspired!

Hvisk02

Navn: Mads Røstbjærg

Stillingsbetegnelse: Iværksætter og Adm. Direktør hos HVISK – The Jewellery Republic.

Uddannelse: Cand.merc. & MBA samt tidligere Kunde & Co. mand.

Alder: 41 år

Hvordan opstod den forretningsmæssige ide? Man starter med et hvidt stykke papir og som iværksætter opstår herefter et hav af ideer. Selve ideen med HVISK opstod på baggrund af min lange erfaring fra smykkebranchen (grundlægger af Arena Cph.) og forretningsmodellen kan man principielt overføre på rigtig mange brancher. Lad mig opstille et konkret eksempel: et smykke koster 100 kr. at designe, producere etc., men ender med en kostpris på 1000 kr. i detailleddet, der er altså en markup på omkring 10 gange. Det er jo den kedelige indgangsvinkel for såvel forbruger som virksomhed, men det er faktuelt – sådan er det. Så var det her jeg tænkte, at der måtte være en model, hvorpå man kan få sit produkt ud til forbrugeren langt billigere. Grundideen er derfor opbygget om en disruptive idea, hvor man går ind og bearbejder de eksisterende kanaler, hvor du skærer de fordyrende led væk. I vores tilfælde er det primært detailleddet, som tager relativt meget af prisen. Vi ønsker at skabe en ZARA (high-street fashion brand) indenfor smykker. Og lige så stille opbyggede vi fundamentet til det hus, HVISK nu er blevet til. Vi vil meget gerne bygge HVISK i en retning, hvor vi er meget omfavnende. Og hvad mener vi så med det? Jamen i en traditionel designvirksomhed, der hviler designet på den kreative chefs skuldre. Dvs. den primære kreative i virksomheden beskuer verdenen, hvad rør der sig derude og formidler herefter de indsigter og omsætter dette i et design. Derfor er en designer også sindssygt nervøs, når kollektionen skal præsenteres, for det hele hviler på dennes evner. Ift. HVISK der anerkender vi jo de medier og kanaler, som er opstået for kommunikation. Derfor er det også en af grundpillerne i virksomheden, at vi kan få informationen om trends og tendenser i hundredevis og flere tusindevis via brugere og dermed lader vi forbrugerne inspirere os med deres styling univers etc. Så har vi dermed også en form for sikkerhed i, at det vi producerer i sidste ende har interesse for vores målgruppe. Og det er sådan, at jeg har bygget en virksomhed som HVISK.

Hvisk13

Smykkemarkedet er desuden meget decentraliseret dvs., at der lokalt findes nogle som virkelig er dygtige til at sælge smykker og som har opbygget et brand. Når man bygger værdibaserede brands som fx. Line & Jo, Julie Sandlau, Sofie Bille Brahe og Maria Black, så bygger du et brand, der får taletid lokalt, men eksport vice – umuligt! Tager man et kig på en af de førnævnte virksomheder, vil du opleve at ca. 70% af deres omsætning kommer fra Danmark, 20% fra Sverige og Norge og de resterende 10% fra resten af verden. Og hvordan kan det så være? Jamen det er så umådelig kostbart at bygge et mærke, hvor du får flyttet værdierne over landegrænser. For at nævne et konkret eksempel, så er H&M et koncept, hvorpå man har bygget værdierne oven på brandet. H&M har nogle helt universelle værdier, som går på at skabe mode og designe tøj til en billig pris. Herefter opbygges værdierne på toppen. Desuden er de helt fundamentale værdier for H&M globale – det er de altså ikke, for de mærker jeg omtalte før. Og det er jo faktisk det, som vi vil med HVISK. Vi bygger et koncept rodfæstet i det talent, som befinder sig i forvejen og har derfor også et globalt fokus fra start. Udfordringen pt. er “blot” at bygge casen færdig i Danmark, herefter kommer Sverige, Norge osv. Målet og ambitionen med HVISK er, at bygge et smykkebrand svarende til en H&M eller en ZARA, hvor vi leverer det design, som målgruppen efterspørger til den rigtige pris.

Hvad er ’brandet’s identitet’? HVISK er jo en ung virksomhed, derfor er vi også skizofrene, for vi vil gerne det hele. Men for at nævne nogle nøglebegreber ift. vores identitet, så er vi revolutionære (klassen frække dreng) og en anden værdi vi arbejder meget med hos HVISK er, at vi vil være i øjenhøjde. Vi ønsker at være i øjenhøjde med vores omgivelser og med hinanden. Og et tredje værdibegreb må være mangfoldighed.

Når man som iværksætter opstarter virksomhed, hvad er det mest udfordrende og interessante, i din optik? Dét at bygge er klart det mest spændende og udfordrende for mig. Nu er det jo efterhånden blevet meget populært at blive iværksætter, det er blevet en status at blive iværksætter. Det man bare skal vide, når man kaster sig ud i sådanne projekter er, at rigtig mange mennesker kan få en god ide. Men dét at omsætte ideen til virkelighed og rent faktisk opleve at folk derude synes, at de ting du skaber og den ide du har, vil de gerne være en del af – både på arbejdsmæssigt niveau, men også på kunde niveau. Dét er den allerstørste glæde og det er jo derfor, man som iværksætter arbejder til kl. 03 om natten og glædeligt står op næste morgen for at køre børnene i skole, smøre madpakker og lande på kontoret igen kl.8:30. Det er det, der giver mig energi – altså det at bygge – det er helt klart også udfordringen.

Hvisk12

Jeres design appellerer relativt bredt, hvilken målgruppe ønsker I at tale til? Nu er det jo ikke mig, der sætter stregen ift. selve designet. Men det er mig, der sætter holdet. Når man kigger ud i verden, så er den jo ret konfus. Dvs. der findes og eksisterer enorme mængder af mode og trends på tværs af landegrænser. Vi oplever dog, at folk er blevet meget mere stilsikre ift. deres identitet. Derfor skal HVISK have et mangfoldigt sortiment, der appellerer til de mange forskellige stilarter, som er lige nu og her.

Hvor henter I inspiration til jeres design? Og hvad inspirerer dig i hverdagen? Vi har en meget anarkistisk tilgang til design. Der er omkring 15 mennesker knyttet til vores forretning og alle har faktisk et say ift. designet. Der er så tre personer, som udgør vores designenhed, hvor alt bliver filtreret igennem. Men vi er meget bevidste om, at vi skal favne hele paletten. Hos HVISK spotter vi alle ting derude, som vi kan se fungerer og bliver inspireret af smukke ting i det hele taget, som vi leverer ind til designteamet. Her har vi mulighed for at bygge en omvendt designproces, hvor vi lader informationen flyde udefra og ind – fremfor indefra og ud. Så vi kommer meget meget tættere på vores kunder og ved, hvad de vil have. Derfor er vores udbud af varer også meget mangfoldigt.

Picture2

Hvordan tror du, man som brand bedst bruger de sociale platforme i kommunikationen med sin målgruppe? Involvering tror vi på og det at være tættest muligt på dem, der har en interesse i dit brand – det er vejen frem. Og det er jo netop det de digitale medier åbner mulighed for. Du kommer jo ikke tættere på som virksomhed end via nettet. Det er jo umuligt at rejse rundt og tale med alle sine kunder, det vil være enormt ressourcekrævende. Her sidder vi jo hands on og er i direkte dialog med vores kunder og vores tilknyttede stylister har jo indflydelse på, hvordan vores content ser ud. Så vi er meget tæt på vores interessenter i al almindelighed. Og i særdeleshed vores stylister og kunder.

Hvor ser du hvisk 10 år fra i dag? Hvis vi formår at forsætte det, vi netop har startet, så tror jeg, at vi er meget store. Vi kan jo se, hvor stor efterspørgslen har været indtil nu og det har faktisk taget os lidt med bukserne nede. Vi er jo egentlig ikke færdige med at udvikle endnu, vi nærmer os, men vi er slet ikke færdige. Vi findes pt. kun på dansk, men vi får en masse henvendelser fra både Sverige og Norge, som vi desværre ikke kan imødekomme lige nu. Så vi kan jo se, at vores globale værdisæt, som er et godt design til den rigtige pris bliver taget godt imod. Derfor forventer vi også, at HVISK bliver et internationalt brand. Så jeg regner med, at vi er en succeshistorie udover det sædvanlige!

Hvisk11

Fra kvinde til mand:

Hvad betyder stil for dig? Stil betyder rigtig meget for mig, det er jo hvem jeg er. Det er uanset hvor jeg er eller hvornår, så har det en betydning – det er jo en kanalisering af mine værdier.

Kan du nævne en stilfuld klædt person? En fyr jeg altid synes er ulasteligt klædt, det må være Mads Nørgaard – altid fingeren på pulsen.

Hvor er dit yndlingsspot i cyber space? Jamen det er naturligvis, hvisk.com

Hvilket smykke bør alle kvinder eje? En vielsesring. Jeg er ikke selv gift, men det bliver jeg nærmest også mindet om ugentligt :)) Men der er ikke nogen tvivl. For HVISK’s målgruppe, der jo primært er de unge piger… Jamen de skal da have lov til at drømme om en vielsesring…

Har du selv en favorit designer indenfor smykker? Der er jo sindssygt mange dygtige smykkedesignere. Og der er i det hele taget enormt meget talent i Danmark. Men jeg synes, en der gør det virkelig godt og som er meget produktiv, stilsikker og har formået at skabe et værdibaseret univers, der rent faktisk har potentiale til at flytte sig ud over landegrænser fordi det er så stramt, det er Maria Black.

Fem hurtige:

Rock eller Pop – Pop

Bajer eller cocktail – Bajer

Dansk eller Internationalt design – Begge dele

Instagram eller Facebook – Instagram pga. det visuelle aspekt

Aktiv ferie eller badeferie – Jeg er ret vild med begge dele, men skal jeg vælge så aktiv ferie

Vi håber, I (som os) synes at inspirationen fra vores første mandlige profil er top lækker og giver et professionelt indblik i en super interessant personlighed, der har sindssygt meget på agendaen! Vi vil stadig bringe inspirerende indlæg med de sejeste Power Women fra vores branche. Men vi synes bestemt også, at udvalgte mænd fortjener plads ;)) Kom endelig med jeres feedback!

//SB

posted in: Business Life



Leave a Comment

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *