Hvad betyder ‘Mr. Technology’ for dig?

Digitaliseringen raser derudaf og de sociale platforme spiller en større og vigtigere rolle i såvel annoncørernes som forbrugernes – ja vores, hverdag. Med denne fremskredne udvikling, hvordan mon verden så ser ud om bare fem år? Og vil folk blive så gennemsyret af teknologi og optimeringsprocessor, at selv de mest håndgribelige manøvre som at køre bil og klare dagdagens indkøb i endnu højere grad vil være automatiseret? Sandsynligvis. Og jeg synes, det er smart. Som i virkelig smart! Men også en anelse skræmmende, fordi rigtig meget kontrol er ude af vores hænder og vi stoler mere og mere på de mekanismer, der kan klare tingene for os. Det er jo ingen løgn at sige, at for mange er vores smartphones blevet det lille hjertekammer, der rummer virkelig vigtig information. Information, vi ikke selv behøver at huske på. Dertil kommer arkiverne og lagring af billeder samt de mange undværlige apps!

Jeg har talt med en fantastisk inspirerende og usigelig klog kvinde, der har givet hendes bud på nogle tendenser i den digitale verden, vi befinder os i. Mød Heidi Boye, der har en Ph.d. i forbrugeradfærd og lige netop nu cykler rundt i Balkanlandene for at studere og opleve kulturen og ikke mindst menneskerne, der lever i den del af verdenen. Hun deler sin spændende rejse på Metroxpress’ rejsesektion og hvis du vil følge med på hendes færden, sker det lige her.

SB_opg.105

SB_opg.114

Navn: Heidi Boye

Virksomhed: Carat Deep Blue, som er en del af Mediebureauet Carat Danmark A/S

Stillingsbetegnelse: Strategisk Direktør

Uddannelse: Ph.d. i forbrugeradfærd

1)      Hvor arbejder du og hvilke opgaver beskæftiger du dig med? 

Jeg arbejder hos Carat Deep Blue, der er den kommunikationsstrategiske afdeling i mediebureauet Carat. Vi laver forbruger-, brand- og markedsindsigter, ofte baseret på kvantitativ og kvalitativ analyse, som vi bruger i den strategiske rådgivning af vores kunder. I vores arbejde lægger vi stor vægt på at kombinere målbare facts med de kreative og innovative tilgange. Med min uddannelsesmæssige baggrund inden for forbrugeradfærd, er jeg nok ikke den klassiske medie kvinde. Men er langt mere indsigtsdrevet ift. hvem vi skal tale til, og hvordan vi skal forstå forbrugeren med henblik på forbrugsmønstre og adfærd.

2)      Hvordan bliver du inspireret i dit arbejde?

Jeg bliver meget inspireret af andre mennesker. Energien ved at arbejde med mennesker. Derudover bliver jeg også inspireret i mit arbejde af forskellige studier, rapporter og trend databaser. Og så meget hvad der sker på tværs af kulturer. F.eks. er det virkelig interessant, hvordan man kan opfatte tilstande og et begreb som luksus, så forskelligt. Et lidt sjovt eksempel er; at man i Kina, Rusland og mange af de upcomming økonomier anser luksus som værende forankret i fysiske ting fx en lækker Prada taske. Hvor vi i Danmark anser tid for en knap ressource og dermed tillægger vores tid ekstremt meget værdi. Tid er danskernes luksus. At have tid til hinanden, tid til interesser og tid til at leve livet, som man ønsker. Det er jo super interessant.

3)      Hvilke overordnede ændringer i forbrugeradfærd, på de digitale platforme, gør sig gældende i dag ift. for tre år siden?

Det interessante er helt klart udviklingen på de sociale platforme (Facebook, Instagram & Twitter osv.). Vi lever i en forbruger til forbruger økonomi, hvor vi gerne vil dele, bytte og drage erfaringer med hinanden. Denne adfærd har vi tillagt os grundet mulighederne på de sociale medier. Forbrugeren opbygger i højere og højere grad præference til et produkt via andre. Vi stoler mere på hinanden end vi stoler på brands, virksomheder eller udefrakommende ”eksperter”. Mennesker, man kan relatere til og herigennem opstår forbruger til forbruger dialogen, der jo i den grad lever på de digitale medier og på mange måder ekskluderer virksomhederne. Det faktum har også gjort, at flere og flere virksomheder forsøger at tage aktivt del i denne dialog. Jeg kan nævne et rigtig godt eksempel fra IKEA, der er ekstremt fokuseret på at tale i øjenhøjde med sine forbrugere. Tilbage i 2013 lancerede IKEA Sverige et nyt tiltag, der netop tegner et godt billede på den forbruger til forbruger økonomi vi lever i. IKEA ved at mange af deres varer bliver solgt og købt på forskellige platforme – svarende til det salg der sker på dba.dk og trendsales.dk. Hvorfor ikke være dem, som laver de platforme, hvor forbrugerne kan sælge deres brugte møbler. IKEA åbnede så deres facebook side for et digitalt loppemarked hver første søndag i måneden, hvor forbrugerne kunne købe og sælge med hinanden. Samtidig kørte de en print-kampagne, hvor de hjalp nogle udvalgte forbrugere med at sælge deres IKEA møbler. Genialt tænkt, da de på den måde tog del i dialogen og skabte relevans.

4)      Kan du give dit bud på, hvordan annoncører kan komme tættere på sine forbrugere via de digitale muligheder?

I min optik handler det ikke blot om at være til stede på Facebook eller Twitter. Men det handler om, at man som brand formår at være til stede på en relevant måde. Relevans er nøgleordet i kommunikationen. Forstå din forbruger først og skab relevant indhold herefter. Det gælder om at tage del i forbrugerens hverdag. Finde ud af hvad de kan lide og interesserer sig for og tage del i deres verden.

5)      Vores nabolande er jo længder foran, hvad blogging angår. Hvor ser du blogging bevæge sig hen i Danmark?

Blogging er en ny måde at søge viden og inspiration på. Så det kræver tid og overskud at ’inkorporere’ hos forbrugeren. De skal lære hvor og hvordan de finder relevant viden. Det skal nok komme, men det er en tilvænningsproces, hvor nogle forbrugere skal tages lidt i hånden og introduceres til denne nye verden.

6)      Hvad tror du bliver den næste tendens inden for digitalt forbrug i fremtiden?

Teknologien har hjulpet os i både den fysiske formåen og den mentale formåen. Tendenserne i den digitale verden vi befinder os i, vil være smart living. Her kan vi suboptimere og udnytte de mange ’teknologiske hjælpere’ der findes. Vi kan indstille vaskemaskinen, så tøjet er rent, når vi har brug for det, indstille P-skiven via en smart app og foretage bankoverførsler uden at skulle logge ind på netbank. Og vi kommer helt sikkert til at se meget mere til den slags optimering i vores hverdagsliv. Vi lever i en performance kultur, hvor tid er ekstremt dyrebart i det moderne samfund. Derfor ser vi også en polarisering, da folk har svært ved at finde en mellemvej. Nogle mennesker vil få en trang til at tage ’flugten’ og eksempelvis bosætte sig på en ødegård i Sverige. På den anden side udfører flere og flere ekstremer inden for sportens verden, hvor performance er altafgørende.

7)      Hvordan håndterer du ’always on’ adfærden, der hersker i vores dagligdag?

Jeg prøver virkelig at håndtere den, men jeg må nok erkende, at jeg er ’always on’. Men jeg er også bevidst om det og særligt opmærksom, når jeg er sammen med andre mennesker. Så jeg er helt klar over, hvilke signaler det kan sende.

Fra kvinde til kvinde

1)      Hvad har du på i dag?

En vintage skjorte fra en lille butik på Strandvejen i Hellerup. Skoene er fra Sofie Schnoor og min nederdel er fra Selected Femme.

2)      Hvad betyder stil for dig?

Det betyder noget. Men god stil for mig skal have et personligt og individuelt touch. Mange køber ind på en tendens i modebilledet og en stil, der er lige nu og her. Jeg synes godt, at stil må være humoristisk, have kant og ikke være noget man ’bare’ kan tilkøbe. Jeg er også vild med farver og synes man skal give sig lov til at lege med stilen.

3)      Hvor er dit yndlingsspot i cyberspace?

Hmmm, det ved jeg faktisk ikke. Jeg cruiser meget rundt, så jeg har ikke et favoritspot som sådan.

5 hurtige:

Flow TV eller TV on Demand? Meget lidt TV generelt.

DR2 eller TV3? Hvis jeg skal vælge, DR2.

Blogs eller magasin? Magasin, hvor jeg kan fordybe mig. Jeg forbinder blogs med at være for meget ’on’.

Outlook kalender eller Moleskine? Den gode håndskrevne.

Stillet eller flats? Helt klart stillet :-)

Vores tanke med disse interviews er, at vi vil introducere Jer for en interessant og inspirerende kvinde i vores netværk, der vil dele ud af sine indsigter og synspunkter om emner vi finder aktuelle.

//SB

Maria

Photo by: Amanda Hjernø

posted in: Business Life, Power Women



3 Comments
  1. Pingback: Hvor meget tid bruger du på Facebook? - Stylishbusiness

  2. Pingback: Mobile Payment.. New Buzzword?! - Stylishbusiness

  3. Pingback: Power Women! - Stylishbusiness

Leave a Comment

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *